onsdag 29 september 2010

Veckoslut i Linköping

I fredags, 24/9, drog vi iväg på lillsemester. Vi gick vid tvåtiden från jobbet och tog bilen till Linköping. Vi checkade in på hotell Radisson Blu vid Stora torget med hjälp av Coops hotellkupong. Så var det dags att dra ut på stan! Marit ville se hur Stångån rinner i förhållande till Stora torget i centrum så vi började med en promenad längs ån. Trevliga promenadvägar med mängder av löpmotionärer och hundrastare.

Efter Stångåpromenaden drog vi oss tillbaka till centrum. När det började skymma gick vi förbi stadshuset som var läroverk i slutet av 1800-talet när Hans' farfar Bill och hans bröder gick där. Så småningom hamnade vi på Harrys och där åt vi jättegoda pizzor. På Marits pizza var det viltskav, svamp och västerbottensost, på Hans' var det kräftstjärtar och ruccolasallad som syns på bilden. Nästan dubbelt så dyrt som hos de flesta pizzabagare, men minst tre gånger så gott! Men kvällen var ju inte slut ännu så det blev också öl på Bishop's Arms.

Wisby Hansapils är gott kan man ana av Hans nöjda leende.

På lördagen startade vi med lite släktnostalgi. Här har vi hittat Rågårda prästgård där Hans farfars far bodde när han var kyrkoherde i Ljung.

Vi fann också Stagstorp, dit Hans farfars mor flyttade med tre ogifta döttrar när maken dött och hon inte längre fick bo kvar i prästgården. Vid båda gårdarna hade vi turen att träffa människor som gärna berättade för oss allt de visste om hur det var förr och som också ville veta vad vi visste. Det var mycket intressant.

Vi fortsatte mot Vadstena och gjorde på vägen många stopp utmed Göta Kanal. Här har vi kommit till de fyra slussarna vid Borenshult.

I Vadstena stannade vi i två timmar. Det fanns mycket att titta på, många gamla intressanta hus och miljöer.

Klosterkyrkan

Torget med rådhuset och konditoriet där vi drack te och åt bakelser

Vadstena slott låg mitt i en stor vallgrav, den största vi sett i Sverige, som ett stort slagskepp. Rätt praktiskt att använda vallgraven som småbåtshamn!

Här är restaurangen, La Scala, där vi åt middag på lördagskvällen, grillad lammfilé med potatisgratäng. Mums! Och kan ni tänka er! När vi tittade ut i vårt hotellrumsfönster på andra våningen såg vi rakt in i dörren till La Scala. Men om vi hade blivit tvungna att krypa hem från krogen så hade vi fått hål på byxknäna för hotellets ingång låg en bit därifrån.

Utsikt från frukostmatsalen med domkyrkan

På söndagen var vi ganska hesa och kände oss lite risiga - inte för att vi var bakis eller så utan för att vi höll på att bli förkylda vilket vi egentligen hade anat redan på lördagen. Därför tog vi det ganska lugnt. Vädret var lite råkallt men vi gick ändå omkring i Gamla Linköping i nästan två timmar. Det var stort och där fanns många mysiga miljöer. Där fanns också en anläggning som heter Valla gård med bl a ett litet järnvägsmuseum och ett traktormuseum. En traktorparad skulle hållas senare på dagen men fordonen var uppställda så vi kunde titta på dem. Det fanns bl a en stilig Fordson Major, en Grålle och många Bolinder Munktell.

Nu var det dags att lämna Östergötland och åka hem. Hans lyckades som vanligt hitta några trevliga småvägar att åka på så det inte bara blev raka vägen!