måndag 5 april 2010

Gamla bilar

Många som läser det här tror nog att jag (Hans) bara är intresserad av tåg. Men det stämmer inte. Jag är intresserad av en hel del här i livet, och dit hör också bland annat bilar och bussar förutsatt att de är gamla.

Innan Marit och jag skriver slutinlägget i denna reseblogg vill jag passa på att visa några foton av argentinska bilar:

På gatorna i Buenos Aires finns väldigt många bilar som är nya, eller nästan nya. Men det finns också en del äldre bilar. Den här forden till exempel fanns det många av, i varierande årsmodeller från sextiotal, sjuttiotal och åttiotal. En klurig fråga till läsarna: Vad heter modellen?


Såna här gamla lastbilar fascinerar mig. Här är jag osäker på bilmärket men gissar på Ford.


Man skulle kunna tro att det här är bussen till Enhörna, för det står ju 787 på skylten... Här är jag ännu mer osäker på bilmärke. International kanske?


Så här såg en del bilar ut på svenska vägar på 60-talet. Renault Dauphine stod det på dem då. Efter att ha googlat lite tror jag att det är en licenstillverkad Dauphine från argentinska bilmärket IKA, troligen byggd på 60-talet eller slutet av 50-talet.

Till sist några lite äldre bilar som jag såg under vårt korta besök i Uruguay:



En Ford, eller?


Något så ovanligt som en Studebaker, troligen från början av 50-talet. [Med ledning av Google tror jag snarare på en Studebaker Starlight från slutet av 40-talet.]


Och till sist en Borgward Isabella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar